Inte så lätt som det låter/ not that easy!

För några dagar sedan skrev jag om mina nya handledsvärmare, de oranga. Lätt som en plätt kan det tyckas, men icke! När nummer två var färdig (bara det en bedrift) ska jag sticka till 6 varv så 1:an blir lika lång som 2:an. Jag tyckte den första blev för kort. Ljusen är tända, B och jag sitter och pratar, tv är på med något småtrevligt program och livet tycks vara ganska gemytligt. DÅ upptäcker jag att jag plockar upp maskorna från FEL håll! Nu är där ett stort hål som inte går att fixa till. Det enda rätta är att stänga av alla ilskna kommentarer som bubblar upp, repa upp hela första handledsvärmaren. OCH sticka om den! Tråkigt tråkigt tråkigt! Men jag gjorde det i alla fall! Så nu är jag redo för nya projekt, dvs fortsätta sticka på de två sjalarna som jag håller på med.

 A few days ago I wrote about my new cuffs I was knitting, the orange ones. It sounds so easy, but no way! When number two was ready (that is a good thing to do, number two is always bad to do), I found out that I had to knit 6 more rounds to make number 1 as long as number 2. I thought number 1 was to short. The candles are lighted, B and I are sitting there talking, the TV is on with some nice and cosy program and life seems to be quit good. THEN I see that  I started on the wrong side and now it is a big hole that I can not fix it. The only right thing to do is to close down all bad comments that are bubbling up, and unravel the whole cuff. AND start all over again. Boring! But I did it anyhow! So now I am ready for new projects, that is to go on knitting the two shawls which are under work.

My other blog is about a library in South West Zimbabwe in Gwanda:  http://edwardndlovulibrary.webblogg.se/

Bodils blog (my youngest daughter) http://pieceofclementine.blogspot.com


Love to you from me Kersti


Två varv att hålla reda på till handledsvärmarna


Yes it is easy! Superlätt bara att hålla reda på 73 + 73 maskor! hela tiden!
Nej skämt å sido det är enkelt.
Lägg upp 73 maskor på stickor 2 1/2.  Sticka varv 1 som följer:
1 kantmaska, 2 räta tillsammans, 7 räta, lyft 2 maskor sticka 1 maska dra de 2 lyfta maskorna (båda) över den nyss stickade maskan. Fortsätt med *7 räta maskor lyft 2 sticka 1 och dra de 2 lyfta maskorna över.* avsluta med 2 räta tillsammans och 1 kantmaska.
Varv 2: 1 kantmaska, 1 avig, * 3 räta, i nästa maska 1rät,ett omslag1rät isamma maska, 3 räta, 1avig * fortsätt från detta varvs stjärna tills 1 maska återstår sticka den avigt och så 1 kantmaska.
Upprepa dessa två varv tills du har en fyrkant. Sy ihop i sidan och lämna öppet för tummen.

Enklast är att börja med ett fastare garn än Alpaca, exempelvis ett strumpgarn. Börja också med två olika färger, med stor kontrast. Se till att aviga maskan kommer på samma ställe hela tiden, dvs ovanpå föregående varvs hoptagning. Se också till att maskan du stickar 1rät 1 omslag 1 rät kommer ovanpå varandra hela tiden.

Det är inte värre än ditt klänningsmönster Karo! Och det lyckades vi ju lära oss förhållandevis snabbt. Det var där jag blev inspirerad att sticka muddar i spetsteknik.
Hör gärna av er med stickproblem så kan vi tillsammans lösa dem förhoppningsvis.

Kersti


Glödande höst / A gleaming autumn

En mysig blogg jag följer är Bodils (min yngsta dotter för er som inte känner henne)

http://pieceofclementine.blogspot.com

 

Hon sitter mitt inne i Budapest och kikar på träden utanför fönstret.

Även här uppe i norr är det nästan som vackrast nu när träden glöder och dansar.

På våren tycker jag naturen är som vackrast, på sommaren är det ännu vackrare med den djupa grönskan som det varit i år. Så kommer hösten med glödande gulröda löv som glänser som guld i skogarna, sen i januari februari kommer en strålande kall vinterdag med en nästan genomskinlig blå ton, då är det väl ändå vackrast? Hjälp, jag kan inte bestämma mig för vad som är vackrast!

Ni som följer min blogg har väl märkt att jag fått dille på att sticka muddar? Jag var bara tvungen att tolka guldet i skogen vi upplevde igår.

Dessa är stickade i Alpacka från Drops, ett ljust orange och ett lite mörkare. Helt ljuvliga och roliga att sticka. Ni som vill prova på ett lagom stort höstarbete kan höra av er för att få mönstret av mig.

Men man behöver inte gå i skogen för att möta höstglöden, det räcker med att gå på torget och se överflödet av kantareller och trattkantareller och få samma glödande upplevelse.

 

A nice blog that I follow is my youngest daughter Bodils at following address:

http://pieceofclementine.blogspot.com

 

She is in the middle of Budapest and is looking at the tress outside her window. But even up here in the north it is so beautiful when the trees are gleaming and the leaves are dancing. In Springtime I like nature best, in summer it is still more beautiful with the deep greenish colour as it has been this year. Then comes the autumn with yellow red  gold leaves which gleam like gold in the forest, but in January and February a cold sunny winter day will come almost transparent blue tune, then it must be most beautiful or? Help, I cannot decide when it is most beautiful!

You who follow my blog know that I like knitting cuffs, don’t you? I had to make a knitting of the gold in the forest!

These are knitted in Drops Alpaca wool, one yarn is light orange and one a bit darker orange. Quite nice and fun to knit. You how wants a knitting, not to big, for the autumn, can ask me for a pattern.

But you don’t need to go out in the forest to meet the glow of gold, it’s enough to go to the market and look at all chanterelle, yellow and beside a black variety and get the same experience.

 

Love from a grey and cold Hässleholm in South of Sweden. It was yesterday nature was gleaming!

Kersti


Handledsvärmare/Cuffs igen/again

Än en gång skriver jag om handledsvärmare eftersom jag för tillfället stickar lite olika sorters.
I söndags var vi på en skördemarknad och där såldes allt möjligt, bröd, ost, korv och ullgarn. Ullen kommer från Gotlandsfår och är inte färgat utan har fårets naturligt gråa färg. Fåren är handklippta och garnet är sedan maskinspunnet. Det är tvåtrådigt och helt underbart mjukt och fint. Givetvis ska det handtvättas.

När jag köpt garnet trodde jag att det skulle bli en stor härlig sjal. Jag började flera gånger, men repade upp det igen och igen. Eftersom jag för tillfället stickar lite olika sorters handledsvärmare blev det det som var rätt den här gången också.

 

Lägg upp 48 m maskor och fördela dem på 4 stickor, 2.5 i tjocklek. Sen är det bara att sticka runt runt runt ända tills handledsvärmaren är så lång som du vill ha den. Prova efter hand.  Det är bara att sticka in flätor, (titta i en stickbok) räta maskor och aviga precis som du vill. Det kan vara lite svårt att sticka en lika dan handledsvärmare till om man inte skriver upp vad man gör. Å andra sidan spelar det inte så stor roll. Vill du inte sticka i rent gotlandsullgarn så är Fabel från Drops (www.drops.se) Det är samma grovlek på garnet, men finns multifärgat och är 75 % ull och 25% Polyamid. Alltså ett utmärkt garn att sticka strumpor av. Dessutom kan detta garn till skillnad från ullgarnet tvättas i tvättmaskinen.

På de multifärgade handledsvärmarna har jag stickat en utvidgning för tummen och börjat sticka fingrar. Jag ska inte sticka hela vägen upp utan stannar efter 5-6 varv på varje finger. Då blir det en typ av gammeldags torgvante, som är praktiska att användas vid exempelvis äppelplockning eller något annat trevligt utomhusarbete.

Once again I write about cuffs, because I knit different patterns and in different yarns for the moment.

Last Sunday we went to a harvest market, where different things was sold like bread, cheese, saugeges and yarn of lamb. (Woollen). It’s from Sheep from Gotland, (a big Island in the Baltic, belonging to Sweden) the yarn is not dyed and has the natural grey colour from the sheep. It is cut by hand and then made to yarn by a machine. The yarn is very soft and nice. Of course it has to be hand washed.

When I bought it I thought it would be a shal but I started over and over again, and released that it was cuffs I was doing for the moment.

 

48 stiches are suitable for this type of yarn and pins 2.5. Connect them to a ring and just knit along. Put in purls, wholes and what ever you like. Try them on now and then and go on knitting until they are long enough. Ready to use!

On the multicoloured cuffs, I have a thumb made and even make small fingers, just 5-6 rounds on each finger. (You have to look how to do this in a book about knitting). The next problem to this form of knitting is that you have to make an other one that looks a bit like the first one. One way to make them look alike is to write down during knitting the first (I never do that, I to lazy and it does not matter if it’s not exactly alike. This yarn can be bought from www.drops.se . They have a lot of different yarn and free patterns on their website. Yes, the pattern is in English or Swedish or some other languages.

 

 

Love from me to you Kersti


RSS 2.0