Tillbaka till verkligheten / Back to reality

Efter en lång sjukskrivning pga att mitt högerknä behövde opereras är jag nu tillbaka på skolbiblioteket. Riktigt roligt att börja arbeta igen, speciellt att träffa skolbarnen och uppleva deras dubbla lojaliteter.

Jag har fått så många kramar och ”fan vad häftigt att du är här”, samtidigt som de har varit mycket oroliga för Sandra, som vikarierat för mig hela terminen. Kommer jag här och tar hennes plats, stackars henne som blir utkörd i snö och mörker. Lite tröst att hon har ett annat jobb att gå vidare till. Men lite hemsk är jag allt.

Samtidigt är det ju elevernas spontana åsikt att de har fått den service de har behov av, av Sandra. Härligt både för henne och för mig!

Nästa fråga är hur man hinner med vardagslivet när man arbetar? Idag uppstod problemet att jag behövde ögonallergimedicin, hur tar jag mig till ett apotek? I snö och halka? När hinner jag ringa till ögonläkaren och få ett nytt recept?

När jag kommer in på biblioteket blir jag totalt uppslukad av aktiviteterna där. Elever, lärare, kollegor, alla behöver något. Och hela tiden avbruten av att någon kommer in genom dörren.

Det var också fascinerande att komma tillbaka och upptäcka att jag kommer ihåg de flesta namnen på eleverna och vad de gillar (eller inte gillar) att läsa, eller vem som inte läser…

Nu glädjer jag mig åt en härlig jul, med en egen liten Stjärnöga (Victor, mitt barnbarn) att läsa och berätta för. Tänk att jag fick ett bokbarnbarn! Lika ivrig som sin mamma och sina mostrar att höra en bra historia. Så det blir mycket Alfons och Mumintroll blandat med Postis Per och Byggare Bob på film.

And so the blogg in English:
After a very long period, away from work, I am now back at the schoollibrary. Very nice to be back and very special to meet the schoolchildren again. Also to see their doble lojalities.

I have got so many hugs, and “ Hell, how nice you are here again!” At the same time they have been so worried about Sandra, who has been there instead of me this autumn semester. You come here and take here place, throw her out in snow and darkness! Some comfort that she has a new job to go to. But a bit awful that’s me!

My next question is: How do you manage ordinary life when you go to work? Today I have the problem that I need medicine for my eye allgargy, how do I go to a farmacy? When it is snow and ice outside! When do I have time to phone my eye doctor to get a recepie?

When I come into the library I am absolutely absorbed of the activities there. Pupils, teachers, colleges, everybody needs something., And all the time there is somebody coming through the library door.

It was also fascinating to come back and discover that I remember almost every name of our pupils, and what they like ( or dislike) to read, or who does not read…

Now I am happy for the coming Christmas, with my own little “Boy with the Stars in his  eyes”, that is Victor, my grandchild who I will read and tell stories to.

It is fascinating that I got a “Bookgrandchild”! As keen as his mother and aunts to read a good book!
So to Christmas it will be a lot of Alfons Åberg and the Moomintrolls, and some films with Bob the Builder and the Postman Per.

Love to you all out there, in the snow or in the hot sun and rain (that’s in Zimbabwe just now)

Kersti

 

 


Elizabeth in Peru got a micro loan from us in Kristianstad

Gårdagens möte i vår lokala Mikrolångrupp  resulterade i att vi kunde ge 150 $ i lån.

Det hade flutit in 75$ i låneåterbetalningar på vårt konto, vilket gladde oss mycket.

Här kommer den första av våra två låntagare.

From www.kiva.org

 

Restaurant

Elizabeth är 43 år gammal. Hon bor med sina två barn och mamma i ett hus som hon hyr i Huancayo i Peru.

 

För tre och ett halvt år sedan beslöt sig Elizabeth för att öppna en restaurang i sitt hem. Det är centralt beläget vid en huvudgata, vilket garanterar henne kunder. Elizabeth erbjuder både lunch och middag. Hennes dag börjar  mycket tidigt, då hon måste handla för alla måltiderna som hon ska laga. Hennes mor och barn hjälper henne när det är många lunch-eller middagsgäster. Elizabeth plannerar att servera frukost också, men hon behöver mer kapital.

Detta är hennes tredje lån. Hon stolt över att vara medlem i sin lokala bank. För pengarna kommer hon att köpa mer mat och köksutrustning.

Elizabeth har ansökt om ett lån på 875$, varav 325 $ har kommit in. 550 $ är kvar att hitta långivare till.

Om du vill vara med i vår grupp är du mycket välkommen! Kontakta mig då mailto:[email protected]
.
Hälsningar från ett frostnupet Hässlehom! Kersti

In yesterdays meeting in our local Micro loan groupe we found that we could give out 150$. 75$ of these was repayments of earlier loans.

Restaurant
Elizabeth is 43 years old. She lives with her two children and her mother in a rented house in Huancayo i Peru.

Three and a half years ago, Elizabeth decided to open a restaurant inside of her home. It has a favorable location because her house is on one of the main city streets, which guarantees that she will be able to make sales. Elizabeth offers food for both lunch and dinner. Her day starts very early when she has to purchase groceries for the meals she has to prepare. By noon, when she has the most customers, her mother and children are available to help attend to diners. Elizabeth also plans to offer breakfast, but she needs additional working capital to do this.

This is her third loan with MFP. Elizabeth enjoys being part of her Communal Bank. The money she is requesting will be used to buy groceries in bulk as well as some kitchen utensils.

She has asked for a loan of 875 $ varav 325 $  has come in and she needs another 550 $.

Love from me in Hässleholm where the weather is cold and 3 degrees below zero Kersti

If you want to join our group please contact me: mailto:[email protected]


RSS 2.0