Tillbaka till verkligheten / Back to reality

Efter en lång sjukskrivning pga att mitt högerknä behövde opereras är jag nu tillbaka på skolbiblioteket. Riktigt roligt att börja arbeta igen, speciellt att träffa skolbarnen och uppleva deras dubbla lojaliteter.

Jag har fått så många kramar och ”fan vad häftigt att du är här”, samtidigt som de har varit mycket oroliga för Sandra, som vikarierat för mig hela terminen. Kommer jag här och tar hennes plats, stackars henne som blir utkörd i snö och mörker. Lite tröst att hon har ett annat jobb att gå vidare till. Men lite hemsk är jag allt.

Samtidigt är det ju elevernas spontana åsikt att de har fått den service de har behov av, av Sandra. Härligt både för henne och för mig!

Nästa fråga är hur man hinner med vardagslivet när man arbetar? Idag uppstod problemet att jag behövde ögonallergimedicin, hur tar jag mig till ett apotek? I snö och halka? När hinner jag ringa till ögonläkaren och få ett nytt recept?

När jag kommer in på biblioteket blir jag totalt uppslukad av aktiviteterna där. Elever, lärare, kollegor, alla behöver något. Och hela tiden avbruten av att någon kommer in genom dörren.

Det var också fascinerande att komma tillbaka och upptäcka att jag kommer ihåg de flesta namnen på eleverna och vad de gillar (eller inte gillar) att läsa, eller vem som inte läser…

Nu glädjer jag mig åt en härlig jul, med en egen liten Stjärnöga (Victor, mitt barnbarn) att läsa och berätta för. Tänk att jag fick ett bokbarnbarn! Lika ivrig som sin mamma och sina mostrar att höra en bra historia. Så det blir mycket Alfons och Mumintroll blandat med Postis Per och Byggare Bob på film.

And so the blogg in English:
After a very long period, away from work, I am now back at the schoollibrary. Very nice to be back and very special to meet the schoolchildren again. Also to see their doble lojalities.

I have got so many hugs, and “ Hell, how nice you are here again!” At the same time they have been so worried about Sandra, who has been there instead of me this autumn semester. You come here and take here place, throw her out in snow and darkness! Some comfort that she has a new job to go to. But a bit awful that’s me!

My next question is: How do you manage ordinary life when you go to work? Today I have the problem that I need medicine for my eye allgargy, how do I go to a farmacy? When it is snow and ice outside! When do I have time to phone my eye doctor to get a recepie?

When I come into the library I am absolutely absorbed of the activities there. Pupils, teachers, colleges, everybody needs something., And all the time there is somebody coming through the library door.

It was also fascinating to come back and discover that I remember almost every name of our pupils, and what they like ( or dislike) to read, or who does not read…

Now I am happy for the coming Christmas, with my own little “Boy with the Stars in his  eyes”, that is Victor, my grandchild who I will read and tell stories to.

It is fascinating that I got a “Bookgrandchild”! As keen as his mother and aunts to read a good book!
So to Christmas it will be a lot of Alfons Åberg and the Moomintrolls, and some films with Bob the Builder and the Postman Per.

Love to you all out there, in the snow or in the hot sun and rain (that’s in Zimbabwe just now)

Kersti

 

 


Kommentarer
Postat av: Bodil

Roligt att lasa om hur det var att komma tillbaka efter en lang sjukskriving. Det ar trixet, att hinna med bade jobb, praktiska saker och fritid nar man jobbar. Innan hade jag kanslan att jag aldrig hann nagot, jobbet tog overhand. Knepet som jag kom pa (tack vare yogan) ar att man maste rakna in tid for allt aven smasaker. Pa jobbet innebar det att jag numera planerar in tid even for snabba email eller adminstrativa uppgifter som jag innan tankte att jag kunde hinna precis innan jag gick hem... Pa fritiden att jag tar mig tid att ga till banken, eller tid for att sticka och bara mysa.. Helt plotsligt har jag fatt massor med tid!!!!! nar var sak har sin tid...:)



men det ar klart, ditt jobb ar ju lite annorlunda med sa manga barn och kollegor att ta hansyn till

2010-01-19 @ 20:46:01
Postat av: karolina

ja vad lustigt att hinna jobba emellan allt annat som behöver göras...kram till dig! K

2010-01-21 @ 14:22:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0