Shosholosa Meyl eller tag genom Sydafrika

Ja det mesta om taget kan ni lasa pa forsta resebloggen. Att vi valde att aka samma vag tillbaka beror mest pa mitt kna. jag behover fortfarande stracka ut!  Och forresten sag landskapet annorlunda ut i ett annat perspektiv.
Vi har sett massor av antiloper (vilda forstas) och marboustorkar och kor och far och manniskor, forrutom kaktusar som blommar (ar egentligen sukkulenter).
B har last hogt for mig om Syd Afikas historia och jag larde mig en hel del om de olika ledarna.

Fran www.ne.se zulu, xhosa, afrikaans, engelska ar de viktigaste spraken. Jag tror att jag last nagonstans att de finns 11 officiella sprak. Pa den har resan har vi hort mycket  afrikaans (gammal hollands dialekt som kom med boerna) an innan nar vi varit har.
Jacob Zuma ar president Var med i ANC sedan 1959, chef for partiets underrattelsetjanst i Zambia. 1990 atervande till Syd Afrika som en av de forsta ANC ledarna. Var vice president men avskedades for korruption. Valdes trots det till partiordforande 2007 och darefter partiordforande 2007 och president 2009. ANC fick 66% av rosterna.
Han har sitt stod darfor han ar smart, men larde sig lasa sent och har arbetat hart. Tror det appelerar till den vanliga manniskan. Just nu har han fatt barn med sin 6:te fru eller alskarinna och har anses det vara omorliskt pga att ha manga fruar ( manga barn med olika kvinnor) pga aid risken. Hans tal till nationen pa arsdagen av Mandelas frislappande (se tidigare blogg) mottogs med bade gapskratt och applader. Han forsokte fria till folket genom att tala pa alla officiella spraken.

Snart kan jag val skriva att som vanligt nar vi kommer till Johannesburg mots vi att ovader. Forra gangen snoade det och idag har det askat.

To my english friends: Once more on the Shosholoza Meyl train from Cape town to Jburg. We saw some wild animals, including the human being. And bloming cactus. B read aloud for me about South Africas history and I learnt something about the diffrent african leaders.

From my dictionary www.ne.se I leart that there are 11 diffrent official languges, english afrikaan, zulu, xhosa among the most important. Jacob Zuma is president, not long ago he was excluded from the ANAC party because of corruption. 2005 he was the leader of ANC and was elected president 2009. Maybe because he appeals to the common people by learning to read late and come from ordinary home.

Soon I must write as we come to Jburg, the weather is extreme. Last time in 2006 it was snowing and tonight we had some thunder storms.

love from me in south Africa Kersti

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0