Gästbloggare Karo

Gästbloggare den här veckan är Karo.

Livets aviga och räta.

Oceaner av ledighet, föräldraledig i 7 veckor och dessutom under de bästa veckorna på året, juli-mitten av augusti. Ja, ni förstår ju ett utmärkt tillfälle att lära sig någonting nytt.

Jag har alltid velat lära mig att sticka efter mönster och stickade klänningar var det jag ville göra! En dag var jag i Gamla Stan i Stockholm och jag såg ett vackert garn i siden, duvblått verkligen vackert! Och mönstret var översatt till svenska från engelska och garnet var på extrapris, det kunde ju inte vara bättre.

Jag köpte raskt garn i 2 olika färger så att jag kunde sticka 2 klänningar till priset av 1!

Tåget gick till Hässleholm och jag checkade som enda deltagare in på sticklägret.

Hmmmmmmmmmm mönstret visade sig vara svårt, de behövdes rundstickor och jag vet inte hur många gånger vi la upp maskor stickade en bit, gjorde fel och repade upp, säkert en 17 gånger minst.

Så slog det mig, garnet räcker ju inte det kommer ju bara att bli en halv klänning i en färg och en halv klänning i en annan färg! Kreativiteten sprutade skulle det bli en randig känning? Duvblå och turkos nja kanske inte.

Plan A blev plan B!

Muskat garn inhandlades 12 nystan färg cerise, vi började om och efter många om och upprepningar, egentligen passar uttrycket blod svett och tårar men så dramatiskt var det inte riktigt men ni som varit i närheten av familjen P vet att ha de bestämt sig för att göra något så bli det oftast så, nåja i alla fall något.

Så var det bara att sticka ihop klänningen, montera ärmarna och sy ihop sidorna lätt som en plätt! Om inte det sista garnnystanet var borta… ytterligare en fördröjning, jag som ville överraska mamma med att vara fin i stickad klänning när jag steg av tåget.

Det sisa garnnystanet har nu återfunnits och klänningen kan nu monteras.

Klänningen i Cerise muskat garn har nu tagit ca 16 veckor att sticka vi har stickat några varv repat upp stickat några varv och repat upp, men skam den som ger sig.

Nu återstår bara att börja på nästa, och nästa och nästa.

För härlig läsning om en garnbutik i New York, rekommenderar jag Livets aviga och räta av Kate Jacobs, en feel good bok om hur ett liv kan se ut, ibland avigt och ibland rät!



Karolina               kan köpas på www.adlibris.se för 41 kr i pocket.

Friday night knittig club- Kate Jacobs

Oceans of time!

I would have the privilege of being on maternity leave for 7 weeks, by the way during the best weeks of the year at least weather wise in Sweden. July - august!

As you understand a great opportunity to learn something new!  

To knit dresses and follow a pattern has been a dream for me and now I think was a great time. One day I was in old town of Stockholm, and I spotted a beautiful yarn. I have always wanted to learn to knit after a pattern and to knit a dress was a dream! The yarn was what we say in Sweden: blue like a dove. (pigeon).  It was in pure silk and very very nice. And the pattern was translated to Swedish from English. And the price was low because it was on sale. Nothing could be better!

Swiftly I bought 2 different colours so I could make 2 dresses to the price of one!

I took the train to Hässleholm in the south of Sweden and checked in as the only guest on the knitting camp.

Hmmmmm the pattern turned out to be very difficult, and it was necessary to have a special knitting pin. I don’t know how many times we had to try the pattern over and over again, at least 17 times!

Then I found out that the yarn would not be enough so I could only make a half dress in one colour and a half in another colour. Creativity bubbled and I saw a dress striped in to colours. Blue like a dove and turquoise. Well not exactly what I dreamed of.

Plan A turned into Plan B!
I bought 12 hanks of “Muskat yarn” from www.drops.se (also available in English). The colour this time was deep purple. After several tries, after blood and tears, well, not that dramatic, but if you know the Palmberg family, you know they don’t give up!

Then it was just to sew the dress together. It sounds very is if only the yarn was not lost. One more delay, and I who wanted to surprise my mother in a new dress, knitted almost by my self, when I got of the train in Hässleholm an autumn day!

The last yarn ball was found and the dress can be put together. The dress in purple Muskat yarn took me 16 weeks to get ready. Now I am ready to start all over again. And then again and again!  

You can contact me if you want a home knitted dress. I would love to make one special for youFor nice reading about a yarn shop in New York, I recommened a book: The Friday Night Knitting Club written by Kate Jacobs. A “feel good” book how life could be, sometimes it is purl and sometimes right!

Love from Karolina

 www.drops.se för att köpa garner (both in Sweden and in England)

other bloggs: www.edwardndlovulibrary.webblogg.se Biblioteksblogg om biblioteket i Gwanda Zimbabwe

http://pieceofclementine.blogspot.com/ Bodils blogg in Budapest, Ungern in English

 


Kommentarer
Postat av: johanna

Visst är det en underbar historia! Fast den är väl inte avslutad än? Klänningen menar jag:) Jag är impad av alla dina klänningar, dom är superfina.



Kram och ha en härlig sista kväll på sticklägret i hässleholm!

2009-11-01 @ 18:40:11
Postat av: Vida

Underbart att kliva in här och få läsa ett inlägg av Karo själv om livets aviga och räta.. har sett resultatet innan det blev ihopsytt och den klänningen var värt allt hårt arbete tycker jag.



kramar till hela sköna familjen



Liv

2009-11-01 @ 21:20:45
URL: http://adventure-life-vida.blogspot.com/
Postat av: Bodil

livets rata och aviga, vilket bra namn! jag ar lite nyfiken pa om klanningen ar klar nu?? skulle vara roligt att se en bild..



inspirerande att lasa om stickande! blir det sticklager till jul??? jag vill ocksa sticka med er!!!

2009-11-14 @ 15:32:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0