I år kom julen tidigt / This year Christmas came early

 

I år kom julen tidigt! Jag fick sådan lust att börja fundera på det perfekta julbordet. Bara det godaste av gott, något för alla, lite salt, lite sött, lite nyttigt och lite (obs! lite) onyttigt! Eftersom en av oss (Bodil) är inbiten vegetarian, blev jag så lycklig för några år sedan när jag hittade den här boken om vegetarisk julmat. Fast när man bläddrar i den så är det vanlig god vegetarisk mat, som kan ätas när som helst

Själv vill jag ha följande på mitt julbord, åtminstone en gång vid juletid. Kanske kan vi (som vi brukar) gå ut och äta julbord, för då får man allt man vill ha.

Tillbaka till vad jag tycker är gott: Rökt och gravad lax, en liten bit rökt ål, gravlaxsås (hemmagjord är godast), Janssons frestelse, mina egna köttbullar (mycket paprika, lök och vitlök i) senap, rökt julskinka, en liten bit bröd doppat i ett gott spad, ett glas julmust, flera glas bubbelvatten, och så till avslutning ost (grönmögel, cheddar, gräddost typ ”Stureost” några salta kex, fikon, dadlar och en apelsin) Det var allt! Saknade ni något? Eller vill ta bort någon rätt? Vore roligt att få kommentarer om julmaten.

Nu ska jag bara översätta till engelska också, hur det ska gå med alla svenska rätter?

This year Christmas came early! I just felt I had to start thinking of the perfect ”Christmas table”. With that I mean what we eat the 24th of December, when our most important day of the Christmas is celebrated.

I will make the best table, only the nicest dishes, something for everybody, something sweet, something salty, something healthy and some unhealthy dishes!

Though one of us (Bodil) is vegetarian, I was happy a couple of years ago when I found this useful book about “Christmas food for vegetarians”.  But when you look in it, it is ordinary good vegetarian food that you can eat anytime.

Now to the tricky bit of this blog, that is to translate what is my favourite food on the Christmas table.

Smoked raw spiced salmon, a small piece smoked ale, raw spice sauce (homemade) Janssons temptations (that is a pan with herrings, potatoes, opinion black pepper and cream baked in the oven), my own homemade meat balls with a lot of paprika, onions and garlic in) mustard, smoked Christmas ham, a small piece of dark bread dipped into the broth that the ham is boiled in, one glass of “julmust” that is a brown soft drink, (we drink the same soft drink to Eastern), several glass of water with gaz. Then in the end I want cheese ( a Stilton, a Cheddar and a nice creamy Swedish cheese) some salty crackers, a few figs, some dates and an orange. That was all! Do you miss anything? Or do you want to take away anything? It would be nice to have some comments about Christmas food!

 

Love to you all from a “this year” Christmas freak” (I am not always) Kersti

http://edwardndlovulibrary.webblogg.se/ The Zimbabwe library blog
http://pieceofclementine.blogspot.com Bodils blog


Kommentarer
Postat av: Bodil

julmat! jag saknade alla vegetariska ratter som humus, potatis gratang, sallader, och massa annat gott! osten och laxen vet jag att jag gillar sen innan, men vad som ar nytt for i ar att jag smakat almacka i Holland - och jag gillade det! fast sill far nog vanta nagra ar till :)



min matlagningskurs i December handlar om julmat, sa kanske kommer jag lara mig nagot gott vegetariskt dar som vi kan prova!

2009-11-25 @ 21:00:03
Postat av: Kersti

Du har så rätt så, jag sorterade bort en massa som givetvis kommer att finnas på julbordet. Vi är ju många med olika smak. Matlagningskurser brukar ge trevliga och väl genomtänkta recept. Dessutom finns det många bra i boken jag bloggade om.

2009-11-25 @ 21:21:14
URL: http://kersti.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0