Solig Söndag

Varför är det så svårt att avsluta det jag påbörjat? Som min röda sjal. Det tog 30 min att fästa trådar, tvätta den och spänna ut den i solen. Efter en timme var den torr.

Röd sjal stickad på stickor 5,5 i Kauni från Helylle i Kristianstad. http://www.helylle.se

En enkel sjal som kan stickas i vilket garn som helst. Det här garnet är helt i ull och stickor nr 3 vore lagom i vanliga fall. Jag vill ha sjalen lite gles och använder stickor nr. 5,5.


Den här sjalen är grön och också stickad på stickor nr 5.5. Samma tjocklek som Kauni, men vilket garn som helst kan användas.
Beskrivning: Alla varv stickas räta. Lägg upp 3 maskor och sticka 2 varv. Varv 3: sticka 1 maska öka genom att plocka upp en maska i föregående varv, sticka denna rät. Sticka varvet ut. Varv 4: Alla maskor stickas räta. Varv 5: Sticka 1 maska, plocka upp en maska från föregående varv sticka resterande maskor räta. Varv 6: Sticka all maskor räta. Fortsätt att öka i ena sidan tills sjalen är så stor som du vill ha mitt bak. Nu är det dags att vända och i stället för att öka tas en maska in vartannat varv. Dvs. sticka 1 maska, sticka 2 tillsammans och sticka sedan varvet ut. Fortsätt så tills det återstår 3 maskor. Tag av garnet och fäst lösa trådar väl. Ungefär 2 hg garn kan vara lagom, men det beror på garnet och hur stor sjalen ska vara.
För att hålla reda på i vilken sida jag ökar respektive minskar, sätter jag en säkerhetsnål och flyttar den uppåt allteftersom jag stickar. Ena sidan ska vara rak och i den andra sidan görs ökningar och minskningar.Jag sätter en säkerhetsnål i sidan så att jag vet på vilket varv jag ska göra ökningar respektive minskningar

Kommentarer
Postat av: Bodil

Vilka fantastiska sjalar! jag gillar sarskilt den roda!



Tack for sticktips! Nar alla mina paborjade stickprojekt ar avslutade sa kommer jag kanske gora en sjal :) Det verkar inte sa svart.

2009-05-12 @ 11:50:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0