Sjalar sjalar sjalar och ett par sockar


Tänk vilken tillfredsställese att något blir klart någon gång! Nu har jag kämpat mig igenom detta gigantiska projekt.



Och upprepat det en gång till!
Att sticka en sjal på det här sättet kallas Näverstickning. Det är enkelt och lustfyllt när tekniken har gått in i händer och huvud. Garnet är Kauni, 100 % ren ull som ska handtvättas. Men hur många gånger tvättas en sjal?
Sjalarna är klara att säljas och kostar 600 kr styck. Pengarna går som vanligt till att stödja skolbibliotek och barns läslusti södra Zimbabwe.
Har du lust att sticka din egen sjal i näverstickning så har Helylle i Kristianstad ett färdigt paket med garn (Du kan välja vilka färgställningar som tilltalar dig) och beskrivning. Av mig får du handfasta råd och lite hjälp i din stickning.

http://www.helylle.se




De här sockarna har jag också stickat färdigt. De är i damstorlek och jag brukar sticka i strumpgarn med 75-80 % ull och resten syntet. Det bara för att sockarna ska hålla bättre, gillar inte att stoppa strumpor. Dessutom är garnet behandlat så att de är tvättbara i tvättmaskinen på 40 grader.
Givetvis är de till försäljning och kostar 200 kr  paret. Om du vill ha någon annan storlek, kvalité så hör av dig till mig.

Kommentarer
Postat av: Bodil

Vilka vackra sjalar!! Man blir ju valdigt inspirerad!! Synd bara att jag redan har flera stickprojekt paborjade som borde avslutas innan man tar sig an nagot nytt...



Kanske en stick-semester skulle vara pa sin plats? Varje gang jag ar hemma ar det sa mycket annat roligt som hander, sa mina stick-ambitoner kommer lite i skymundan.. Jag ser framfor mig langa harliga svenska sommarkvallar med garn och stickor och gott te och sallskap eller varfor inte lite vin?? Jag skulle behova lite handfasta rad och framforallt liten puff att komma igang igen...:)

2009-06-12 @ 19:51:37
Postat av: johanna

Vilka vackra sjalar och stumpor!! Stickar du benvärmare oxå;) För ett par sådan skulle jag gärna vilja ha.



Förresten, både jag och Bodil undrar om du anordnar stickläger med underhållning?

2009-06-12 @ 20:56:05
Postat av: johanna

Vilka vackra sjalar och stumpor!! Stickar du benvärmare oxå;) För ett par sådan skulle jag gärna vilja ha.



Förresten, både jag och Bodil undrar om du anordnar stickläger med underhållning?

2009-06-12 @ 20:56:43
Postat av: karolina

det anordnas ett stickläger i hässleholm "med underhållning" jag och victor har bokat in oss:) kram K

2009-06-13 @ 13:09:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0