Nytt stickprojekt: snurror som ska bli en sjal

början till en sjal

Nytt stickprojekt påbörjades igår kväll. I garnet Inca, vintervitt, stickas snurror utifrån och in. För första gången stickar jag efter ett engelskt mönster. Det var inte så svårt som jag trodde, dessutom började jag på Stickkaféet på Helylle i Kristianstad. Visserligen fick jag repa upp det när jag kom hem, men det gör inte så mycket. Ikväll ska jag sticka en snurra till, så har jag gjort 3 av sammanlagt 36 stycken som ska utgöra sjalen. Om det nu är rätt alltså!
http://www.helylle.se
I started a new knitting project last evning. For the first time I knitted after an english pattern. But it wasn´t as difficult as I thought it would be. And I had a got help from friends at a knitting café that is on every thursday the year round in central Kristianstad. It will end up as a sjawl, if I am lucky

Kommentarer
Postat av: johanna palmberg

vilka fina snurror! Om du inte köpt garn till en "vanlig" sjal till mig så skullle jag vilja försöka mig på en snurrsjal. Ska bli spännande att se hur den ser ut när den är klar!

2009-06-26 @ 13:18:20
Postat av: Kersti

Det kan du säkert! krångligt att börja med men efter 2 snurror kan man mönstret. ca 2 hg garn går det åt. 4 strumpstickor 3 eller 3,5 eller vad som passar garngrovleken du valt. Helylle har ett sanslöst vackert garn som skiftar i olika rosa rosavita nyanser, eller kan du välja något starkare. Jag var sugen på vitt efter alla färger.

2009-06-26 @ 14:57:36
URL: http://kersti.webblogg.se/
Postat av: johanna palmberg

istället för att lägga till adressen till helylle.se efteråt så ska du kunna göra den klickbar när du skriver deras namn. Den kommer då upp i blått.

2009-06-26 @ 20:28:30
Postat av: Kersti

det har du rätt i jag försöker fixa det nu med en gång

2009-06-26 @ 20:46:31
URL: http://kersti.webblogg.se/
Postat av: Bodil

Det kommer bli en fantastisk sjal!! jag undrar om det ska bli ett av mina paborjade-men-annu-inte-avslutade stickprojekt.



menar du att det inte var sa svart att sticka efter ett engelskt monster, eller menar du att snurrorna inte var sa svara som du trodde? jag fragar for om det ar svart for dig sa ar det nog superkrangligt for vanliga dodliga...:)



tack for inspirerande post

2009-06-27 @ 14:01:27
Postat av: Kersti

Det är inte så svårt för vem som helst som inte är fanatisk på att räkna maskor. Jag är noga, då menar jag supernoga, 2 varv och räknar och får det att stämma, resterande varv är bara att sticka på och dra ihop det när det ser ut att vara klart och det lär man sig efter ett par stycken. Men jag får 7-8 maskor på slutet istället för 6 som beskrivningen säger, men det ser inte ut att göra något. Du fixar det säkert. Översättning från engelska till en massa språk fick du ju av Karo och finns på www.drops.se

2009-06-27 @ 14:08:55
URL: http://kersti.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0