Det finns en oas mitt i Hässleholm



Jag behöver sjukgymnastik för mitt nyligen opererade knä. Jag kan inte köra bil än, utan är beroende av "SJUKRESOR", dvs det kommer en taxi och hämtar mig utanför dörren hemma och kör till sjukgymnastiken på sjukhuset i Hässleholm till en kostnad av 26 kr. När jag sen är klar blir jag hämtad och hemkörd igen. Ibland får jag vänta någon halvtimme. Först gjorde det mig jättearg! Vilket slöseri med tid! Tills jag insåg att jag hade all tid i världen och inga måsten precis mer än att stiga upp, duscha, klä på mig, äta frukost, böja på knät, och passa tiden till sjukgymnstiken.
Vilken lyx! Bara bli hämtad och körd till en rimlig kostnad och rimlig tid!
Inne på sjukhusområdet, omgivet av stora höga (3--4 våningar högt) röda tegelbyggnader hittade jag denna lilla oas. En liten trädgård med bänkar, upphöjda odlingsbäddar med blommor, grönsaker och kryddor. Ett litet fattenfall i all enkelhet  och mitt i ETT VÄXTHUS! Eftersom regnet öste ned letade jag upp dörren till växthuset, öppnade den och klev in. Mot mig slog en fuktig doft av jord och tomater. Mitt i stod ett enkelt bord med fyra sköna stolar. Jag slog mig ned och insöp lugnet, tomatdoften och i den fuktiga luften också doften av kryddodlingen. Där finns också stora vinrankor, som just blommat och satt en antydan till vindruvsklasar. Här satt jag nu och stickade en stund innan det var dags att gå en liten bit bort till sjukgymnastiken. Nästa dag beställde jag en tidigare "sjukresa" så jag kunde sitta där i min nyfunna oas och läsa en stund och tänka på hur skönt livet kan vara trots smärta och krypningar i det nyopererade knät.



Så här enkelt kan en kryddodling vara, och ändå skänka så mycket ro!

OBS! Nedanför varje blogginlägg finns det en rad, där det står kommentarer. Klicka på den och läs de kommentarer som kommit in till bloggen. Om Du vill kan du också skriva din egen kommentar, antingen till bloggen eller till kommentarerna. Det tar någon dag tills jag godkänt kommentaren och gör den visbar, men ha tålamod

Kommentarer
Postat av: Börje

Än fungerar tydligen några rester av PerAlbins folkhem o en sådan läkande anläggning i väntan på behandling är guld värd

2009-06-14 @ 10:30:30
Postat av: johanna

Håller helt med Börje, det finns vissa saker i folkhemmet som är värt att behålla!

2009-06-15 @ 21:20:45
Postat av: Bodil

åh vad harligt det later! smarta i benet ar forstas inget av avundas, men att sitta i ett vaxthus och inte ha annat att gora an att vanta pa en taxi och fundera over livet later faktiskt himla harligt!!! sarskilt med regnet smattrande mot glaset. jag kan riktigt se framfor mig hur det var/ar.



och ja!! sverige (trots sina brister) ar fantastiskt pa manga satt! det marker man sarskilt nar man bor i utlandet.

2009-06-17 @ 21:53:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0