Ännu en oas, denna gång i Eslöv



Igår reste jag med tåg från Lund norrut. Efter en lite stund passerar tåget Eslöv. Den här sträckan har jag rest de senaste 60!! åren, minst några gånger varje år. Om Eslöv visste jag ingenting, och inte heller att det fanns ett Medborgarhus ritat av Hans Asplund redan 1947. Det hade utlysts en tävling, som så ofta görs när nya pampiga byggnader är på gång. 158 bidrag kom in, och Hans Asplund gick vinnande ur striden. Då bodde han i New York, blott 26 år gammal, deltog han i utformningen av det ny FN-huset som skulle byggas. Medborgarhuset i Eslöv tog dock 10 år att bygga. Hans Asplund lade sig i varenda liten detalj, gjorde ändringar och kommenterade arbetet, tills byggarbetarna fick nog och vägrade bygga mer innan han bestämt sig helt och hållet. Till sist var det dock klart, och där åkte jag bara förbi utan att titta, beundra och bli nyfiken!
Medborgarhusets ändamål ska vara
"föredrag, dramatiska och litterära föreställningar, uppvisningar i gymnastik, konstnärlig dans, filmvisning samt liknande föreställningar som icke äventyrar sunt och fostrande nöjesliv".

Medborgarhuset används fortfarande och det visas upp mot en mindre avgift (45 kr, och då ingår kaffe). Bäst är att ringa och boka innan. Men om man bara kommer förbi är Medborgarhuset öppet att titta in i. (Rekomenderar en visning som ger så mycket mer!)
Ännu en oas i vårt avlånga land som absolut inte får missas.

OBS! Nedanför varje blogginlägg finns det en rad, där det står kommentarer. Klicka på den och läs de kommentarer som kommit in till bloggen. Om Du vill kan du också skriva din egen kommentar, antingen till bloggen eller till kommentarerna. Det tar någon dag tills jag godkänt kommentaren och gör den visbar, men ha tålamod

Kommentarer
Postat av: Helena H

Hej Kersti,

Vilken fin blogg du har!

Jag har inte lästa allt men jag har börjat. Jag blir mycket imponerad.

Tack för igår!

Kram

Helena

2009-06-16 @ 20:35:43
Postat av: Bodil

visst ar det lustigt hur man kan passera ett stalle regelbundet under sa manga ar utan att lagga marke till sadant. samma sak hander sa ofta dar man bor, man kan ga forbi smultronstallen dagligen utan att ens se dem. Man hastar forbi utan att oppna ogonen. Nar man ar ute och reser daremot sa tittar man intreserat pa bade det ena och det andra. Fram for mer mer turistande i dagliga livet och i naromradet!!



roligt att lasa lite positivt om eslov! det anda jag kan dra mig till minnes om eslov ar att den blev utsedd till sveriges trakigaste stad nagon gang pa 90 talet..:)



2009-06-17 @ 21:41:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0