En ung kvinna i på väg till kvarnen

En ung kvinna på väg till kvarnen för att mala mjöl. Säcken bär hon på huvudet.

En ung kvinna i Nyamndlovu Zimbabwe bär en säck som ska till kvarnen för att malas. (Ja, inte säcken förstås utan innehållet) Kvinnan bär sin börda på huvudet. Jag provade bära så en gång när jag besökte en gammal kvinna i Murewa (som ligger i nordöstra Zimbabwe). Hon visade hur det går till och jag var mycket imponerad, både av kvinnan och av tekniken, och att jag efter 5 - 10 minuters träning faktiskt kunde bära en säck på huvudet även om jag inte gick någon längre sträcka. Jag undrar hur jag hade klarat mig där med mitt opererade knä. Förmodligen hade jag haft någon yngre kvinna eller ung flicka till hjälp. Det är intressant att se hur skickliga de är i hushållet trots avsaknad av allt som vi är vana vid. Allra mest imponerad är jag av mathållningen, som funkar trots avsaknad av kyl och frys, som jag är så beroende av.

Glöm inte att speja efter "stickad graffitti"  i sommar. Om ni hittar någon ta ett kort och skicka till mig mitt mobilnr är 0707796688

A young girl with a load on her head on her way to a gridding mill. This woman lives in Nyamandlovu in Zimbabwe.  I tired to carry a load on my head once when I visited an old woman in Murewa (in north east Zimbabwe) she showed me how to do and I was very impressed. I could walk a short distance after 5 -10 minutes training, but these women can walk very far like this. I wonder how I could coop with my knee newly operated. Most probably I had had a young woman as a maid. It is interesting to see how capable the women in Zimbabwe are without everything we in Sweden are so used to, as a freezer and a fridge. I am so impressed of how they handle food and everything

Hope to hear from you all and don´t forget to send a photo to me if you see " a knitted graffitti" out somewhere.
my mobile phonenumber is: 0046707796688

Bye for now!
Kersti

Kommentarer
Postat av: Vida

Härligt att få resa lite via din blogg :) Ska spana på stickgrafitti åt dig. Tack för senast, alltid mysigt att ses.



Kramar från Liv

2009-07-27 @ 21:20:46
URL: http://adventure-life-vida.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0